[LONDON]En suksessfull moderne krig karakteriseres ikke bare av bomber, barnelik og ballistiske missiler. Uten riktig mediedekning, forvitrer sjokkeffekten av bestialiteter uhyggelig raskt.

En samlet konfliktformidlerstand er skjønt enige om at uten en riktig mediestrategi kunne man i realiteten ha spart seg hele bryet med en konflikt. I kjølvannet av den vellykkede mediedekningen i Gaza, holder konfliktformidlere fra midt-østen seminar for å forklare suksessoppskriften til representanter for mindre kjente konflikter verden over. 5080postens korrespondent får konfliktguru Martin Hayes til å gi oss en rask innføring i konfliktbranding over en kopp kaffe.

-Det første du må gjøre er å glemme alt du trodde du visste om grusomhet og krig. Dødstall og annen statistikk er i bunn og grunn kjedelige og dermed irrelevante; du må appellere til følelsene, etablere en kontekst. Det første du må tenke på i konfliktbygging, er at du ikke kan ha generiske, mundane parter i konflikten. Partene må bli enkle å skille; språk, etnisitet, religion og tydelig symbol/fargebruk. Så må man polarisere konflikten ut fra dette.

Hayes: Uten en gjennomtenkt mediestrategi er ikke nødvendigvis den enes død den andres brød (foto :flickr.com/photos/pmcd9/)
Hayes: Uten en gjennomtenkt mediestrategi er ikke nødvendigvis den enes død den andres brød (foto: flickr.com/photos/pmcd9/)

-En avgjørende suksessfaktor vil her være at minst en part faller inn under begrepet ‘vestlig’. For å si det slik: En krig der sorte sloss mot sjokolade-brune blir et eneste langt gjesp.

Hayes mener religion er viktig av flere grunner. – Det øker blant annet konfliktintensiteten betraktelig, men aller viktigst er at det gjør det enkelt for eksterne aktører å velge side. Å få omverden til å velge side er alfa og omega. Ellers blir det som å være nøytral tilskuer på fotballkamp; ikke særlig spennende. Da nøkkelen er å få omverden engasjert, utelukker det alle konflikter i Afrika, sør for Sahara,

Akkurat som i Risk er Afrika mer trøbbel enn det er verdt
Akkurat som i Risk er Afrika mer trøbbel enn det er verdt

Vi konfronterer seminardeltaker Oberst Mbokwena, fra DR Kongo, med Hayes læresetninger. – Dette er en vekker, sier Mbokwena. – Vi har helt klart mye å gå på på dette området. Vi tenker blant annet å slutte med og jakte på pygmeer for å spise dem. Kjøttet er ikke særlig mørt uansett, og sjokkeffekten i media uteble. Vi kan desverre ikke flytte landet vårt til et annet kontinent, men vi har fått i stand en utvekslingsavtale med Tamiltigrene for å sammen å bli mer synlige og skapesynergieffekter. Hvem vet, kanskje vi blir asiater en gang i fremtiden, smiler Mbokwena før han stiller seg i køen ved buffeten.