(foto: Tele2.no)
(foto: Tele2.no)

Viser til sine egne strenge etiske retningslinjer.

Tele2s nye tilbudsmagasin, som lider av store innslag av Dagblad-artikler, lanseres i dag. Nå får den nyoppstartede avisen kraftig kritikk fra sentrale deler av reklamebransjen:

– Tele2 skal ha for at de satser friskt, men alle Dagblad-artiklene viser at Tele2 er totalt useriøse, sier Åsmund Hjelmeland, daglig leder i reklamebyrået Front Stage, avdeling Grünerløkka.

Hjelmeland tror de mange lav-kvalitetsartiklene kan gi reklamebransjen et dårlig rykte.

– Vi må være bevisste vårt samfunnsansvar. Dagbladet er en kynisk og spekulativ bedrift som gjør alt for å tjene penger. Tele2 bør være såpass ansvarlige at de avslutter dette samarbeidet før annonsene deres blir påvirket av den nedrige avisformen til Dagbladet.

Administrerende direktør i Tele2 Norge, Haakon Dyrnes, fremholder at selskapet har sterke etiske retningslinjer:

– Tele2 er en bedrift som setter etikk og moral veldig høyt. Hvis vi følte at vår troverdighet stod på spill da vi inngikk samarbeidet, ville vi aldri gjennomført det. Vi mener bestemt at det går an å samarbeide med Dagbladet så lenge vi er strenge med oss selv og våre etiske vurderinger.

Dyrnes lover at Tele2-annonsene skal holde den standaren selskapet er kjent for.

– Dagbladets redaksjonelle linje vil ikke bli tatt hensyn til når vi utformer våre annonser. Det kan jeg forsikre alle Tele2-kunder om.

Oppdatering, kl 13: 15: Børsen reagerte i dag morges svært negativt på det nye samarbeidet, og sendte Tele2-aksjene ned hele 24 prosent.