(flickr.com/patrickdown)
(flickr.com/patrickdown)

Formidlet av entusiastiske reklamefolk.

Også i dag sendte TV 2 en fire og halv time lang reklame for en rekke europeiske banker. I reklamen bar mange fremragende syklister trøyer med navn på ulike firma mens de syklet rolig foran tv-kameraene.

Piet Moerland i Rabobank er svært fornøyd med reklamen:

– Å sykle rundt på landeveier uttrykker godt våre verdier i Rabobank. Spesielt nå i finanskrisen: Både banker og syklister har de siste årene blitt tatt for snusk. Dessuten liker vi flokkmentaliteten. Den uttrykker arbeidsmoralen vi ønsker: Alle ofrer seg for en – sjefen.

Moerland mener langrenn ikke lenger er like interessant å reklamere med:

– I langrenn er distansene etter hvert blitt så korte at man knapt rekker å lese navnet på bankene før målgang. I sykkel tøyer vi publikums tålmodighet til det ytterste slik at reklamebudskapet kan hamres inn i løpet av mange timer.

Bankene setter også pris på å bli forbundet med naturskjønne omgivelser, og kan ikke få takket tv-selskapene nok:

– Alt blir ukritisk formidlet av entusiastiske reklamefolk, også kjent som sportsjournalister.

Reklamesendingen ble i dag avsluttet med en spennende spurt hvor Mark Cavendish vant:

– Akkurat den spennende spurten får ikke fram så mye av det vi holder på med. Folk ser nemlig ut til å like spurten, den engasjerer og skaper glede.