(Foto: flickr.com/ Tor Atle Kleven)
(Foto: flickr.com/ Tor Atle Kleven)

– Vurderte også Klaus Sonstad og Åse Kleveland.

Torsdag kveld ble det kjent at Coop la frem en rekke krav til Petter Northug for at de skal kunne fortsette samarbeide med skistjernen. Ett av kravene er at Northug skal skifte navn.

Administrerende direktør i Coop, Svein Fanebust, bekrefter at navnet må avvikles.

– Det stemmer at vi, for å fortsette som sponsor for Petter, krever at både fornavn og etternavn fjernes for å bli erstattet med navnet «Bjørn Dæhlie», sier Fanebust til 5080.no.

Dagligvarekjeden vurderte også andre familievennlige merkenavn, før de endte opp med Bjørn Dæhlie. Både «Klaus Sonstad», «Åse Kleveland» og «Redningsbåten Elias» ble vurdert, røper Fanebust.

– Vi ville ha et produkt som heller endte opp i Beat for Beat enn i Las Vegas. Da vi landet på Bjørn Dæhlie, var det fordi det allerede er en godt etablert merkevare i langrensssporten og det norske næringsliv.

Frode Estil, tidligere treningskompis og gullvinner i VM og OL, mener det kan være riktig med en radikal endring av Northugs identitet.

– Bjørn Dæhlie er et trygt og stabilt navn, og det er akkurat det Petter trenger nå. Sponsorene vet at de kan stole på Dæhlie. Bjørn har aldri kjørt fortere enn han kan gå på ski. Dessuten har man tidligere sett at dette navnet er verdifullt, også etter karrieren, hvis man driver hytteutleie, sier Estil.

Redaktør i Ukeavisen Ledelse, Magne Lerø, er også positiv til Coops krav, og tror at et navnebytte er klokt.

– Å rebrande seg selv på denne måten vil være godt for både Northugs og Coops omdømme. Googler du Dæhlie får du bare opp gladsaker og pengesaker. I tillegg slipper Petter å styre sitt eget navn, og kan fokusere på å le sammen med Arne Hjeltnes.