(foto: flickr.com/bringsverd)

– Omfatter de fleste medier vi kjenner.

Norsk språkråd lanserte i dag nye retningslinjer for begrepet «medium».

– Vi har registrert en endring i bruken av ordet medium. Sånn som folk bruker det i dag, omfatter det stort sett alle selskap som har rettigheter til å sende norsk fotball, forklarer Joralf Tvedegård i Norsk språkråd til 5080.no.

For å være et medium i Norge i dag, bør man derfor ha rettighetene til å sende norsk fotball, fortrinnsvis Tippeligaen.

– I praksis kommer alle norske aviser og tv-kanaler inn under denne definisjonen. De eneste unntakene er Klassekampen og Morgenbladet, men fortsetter utviklingen som nå, regner vi med at også disse selskapene vil overføre Tippeligaen om ikke lenge.

Tvedegård mener ikke endringen vil utgjøre noen store praktiske forskjeller.

– Nordmenn forbinder medier med en eller annen form for betalingsløsning for norsk fotball, og det virker som om mediene også ser på seg selv på denne måten. For å parafrasere Marshall McLuhan: «The medium is the football for bare 159 kr i måneden»