Nettavisene tror navneendringen kan føre til at flere gutter interesserer seg for kreftformen. (foto: flickr.com/gamp)

– Tar vare på kåte lesere.

Under et lukket møte på Nordiske Mediedager i dag, kom samtlige norske nettaviser til enighet om en avgjørelse som kan revolusjonere nettavismarkedet.

– Fra nå av skal vi omtale «brystkreft» som «puppekreft» for få fram det puppete potensiale i nyhetssaker om «brystkreft», sier frontsjef i nrk.no, Frank Gander.

Gander hevder de er på trygg forskningsmessig grunn i denne saken.

– Nyere kreftforskning viser at «brystkreft» er den kreftformen som gir flest kåte lesere. Navneendringen er et ledd i ta vare på våre kåte lesere.

Nettavisen foreslo på samme møte å omdøpe «mammografi» til «puppografi», et forslag som ble nedstemt siden «puppografi» også er navnet på et fag alle nettjournalister må gjennom i sin journalistutdannelse.

Bergensavisen BA fikk heller ikke gjennom sitt forslag om å kalle «brystkreft» for «daiekreft». Journalistene fra Bergens Tidende innvendte at ikke alle pupper er «daier». «Daier» er som regel store dissende bryster.

Jon Hammerfjeld i dagbladet.no tror navneendringen kan være viktig for nettavisenes framtid:

– Felles standarder er en god ting. Det vil gjøre det lettere for oss å resirkulere hverandres puppesaker.