– Slutt på å stoppe opp på vei til kassen.
Streaming-tjenesten Netflix har kommet til Norge, og leverandøren av tv og film ønsker å revolusjonere nordmenns tv-vaner.
– Om kort tid vil det bli slutt på å rote rundt i DVD-hyllen på Kiwi. Nå får du akkurat samme utvalget, rett hjem i din egen stue, sier Netflix-gründer Reed Hastings til 5080.no.
Det amerikanske selskapet har lenge kartlagt det norske markedet, og tror nordmenn er villige til å betale for å kunne streame et tilfeldig utvalg av 80- og 90-tallsfilmer.
– Liker du Clueless, Jakten på den grønne diamant og Pretty Woman, så foreslår jeg at du sparer deg for turen til Kiwi. Eller, du kan gjerne kjøpe maten din der, men filmene bør du gå hjem og kjøpe. Ikke stopp opp ved DVD-ene på vei til kassen.
Markedet for filmer og tv-serier som ingen egentlig liker, men som man godt kan raske med seg på veien hjem, er tøft. Kiwi og Rema 1000 forteller at de er forberedt på konkurransen.
– Vi har nettopp kjøpt inn et stort parti av Matrix 2 (Matrix 1 er ikke å få tak i, red.anm). Dette partiet vil vi spre mellom alle de andre fimene i hyllene våre, slik at du er nødt til å støte på Matrix 2 hvis du blar gjennom DVD-ene. Dessuten jobber vi også med å få flere to-for-en-filmer, altså DVD-er som inneholder en god, og en dårlig film til prisen av en god, sier innkjøpssjef i Kiwi, Bård Inge Fevang.
Mens Kiwi satser på volum og tilfeldig plassering, svarer Rema 1000 med å styrke sitt underlige utvalg. Aslaug Hille i Rema 1000 Film utdyper.
– Vinteren ser bra ut. Vi skal få inn noen Barbie-filmer, et par glemte Wesensteen-filmer og ikke minst fire prisbelønnete danske filmer fra 1930-årene. Kort sagt: Vi skal befeste vår posisjon som leverandør av filmer ingen kommer på eksisterer.