Bjarte Eliassen (33) i reklamefirmaet «Artic Attic» er en av mange tusen nordmenn som bruker sitt voksne liv på å lage reklame.
– Jada, de aller fleste reklamer som du ser på tv eller leser i avisen i dag, er produsert av kjønnsmodne mennesker. Flere av oss har til og med flere års utdannelse, forteller Eliassen til 5080.no.
Ifølge Eliassen, gjør han mange voksne ting i løpet av en dag.
– Jeg både leser avisen, lager mat og avtaler parmiddager. Hvis du ikke hadde sett reklamefilmene jeg har laget, hadde du trodd at jeg var en helt vanlig voksen, sier han, før setter seg ned for å skrive ferdig manuset til neste «Elleville dager hos Steen & Strøm»-film.
Kampanjen med slagordet «Rull’n ut med Glava», filmene for «Mr. Muscle» og til Hjellegjerde-serien med Hildegunn Moltubakk, er laget av personer som har lov til å stemme ved norske valg. Reklameguru, Ingebrigt Steen Jensen (56), røper at disse reklamene retter seg mot et voksent publikum.
– Hovedmålgruppen er voksne mennesker. Ikke bare folk som lider av demens, men vanlige, fornuftige mennesker. Det er de som kjøper produktene vi reklamerer for.
Jensen hevder sågar at det finnes voksne som setter pris på enkelte reklamefilmer.
– Vi kjenner til eksempler på voksne som går rundt og siterer reklamefilmer, eksempelvis Postens «Nja, skeptisk». De skulle nesten fått penger for det, vet du. Men vi beholder dem for oss selv.