Snedig reklameprogram.
I går ved 14-tiden, ble det på internett lagt ut en tullesak om helikoptere. Nettstedet som publiserte artikkelen benytter seg av reklametjenesten Google Ad Sense, og i feltet over saken dukket en helikopter-reklame opp.
– Google Ad Sense er et snedig system som skreddersyr reklamer for internettbrukernes interesser og behov, sier talsmann i Google Norge, Øystein A. Schmidt.
– Hvis du f. eks. skriver på bloggen din at du hater helikoptere, vil reklametjenesten vår registrere at bloggpostens innhold omhandler helikoptere, den vil da anta at leserne dine er levende opptatt av helikoptere og kunne ønske å kjøpe eller leie et slikt, og automatisk legge ut en reklame for helikoptere på bloggen din.
Schmidt forteller at Ad Sense i sin tid ble utviklet av amerikanske nerder som aldri helt fulgte med på hva folk sa.
– Kombinasjonen sosialt utskudd og ikke-lyttende, har gang på gang vist seg å være en suksess. Dessuten er dette veldig billig arbeidskraft ettersom de ikke hører ordentlig etter under lønnsforhandliger.
Oppdatering, kl 00: 15: Norsk Helikopter Forbund er ikke særlig glad for nyheten, og frykter tullebruk av helikoptere.