Bestilte humor og fikk humor.
I går lanserte SV sin nye internettkampanje om norske verdier, en kampanje som benytter seg av humor.
– Ja, hehe. Det stemmer at vi bruker humor. Det kan du se ved at vi smiler på bildene. Humoren er rett og slett så morsom at vi må trekke på smilebåndet, forklarer partileder Audun Lysbakken.
Selv er han godt fornøyd med valgkampframstøtet.
– Jada, vi tok kontakt med et reklamebyrå og bestilte humor. Og så fikk vi humor. Dette viser at SV har gjennomføringskraft: Vi har fulgt opp landsstyrets vedtak om at vi skulle bli morsomme.
Men Lysbakken understreker likevel at kampanjen har et alvorlig budskap:
– All humor har jo en undertekst. I denne kampanjen er underteksten at vi selv ikke har evne til å vurdere hva som er morsomt, men har latt oss overtale til å stå i disse positurene. Budskapet blir da veldig alvorlig: Vi er desperate fordi vi er i ferd med å tape valget.
Den unge partilederen er derfor optimistisk med tanke på valgresultatet.
– Jeg tror folk liker tapere. Bare se på America’s Funniest Home Videos. Der går jo folk på trynet hele tiden. Derfor er vårt budskap i år: Del gimmickene!