Mandag rundspilte Norge Sverige på Ullevål, og etterpå reagerte våre naboer i øst sterkt.

Sportskommentator i Aftonbladet Marcus Leifby skriver at det var «som att bli bajsade i käften medan jag blev knullade i tvåan av fira miljoner gulbøy».

Han peker på XG-tallene, som tydelig viser at Sverige er et lag med «fittor».

– Jeg vil ta mitt eget liv, nå på direkten, sa Viaplays svenske kommentator Fredrik Ljungberg i det dommeren blåste i gang kampen. 

Frustrert

Da Norge gikk opp til 2-0, var Ljungberg tydelig frustrert over at han ikke hadde funnet et skikkelig rep. 

– Disse tynne USB-kablene – fra jævla svenske Clas Ohlson – funker ikke! utbrøt han.

Også den svenske foredragsholderen, Lasse Gustavson, tok til tastaturet.

– Dette er verre enn å bli brent. En smerte som aldri kommer til å gå over, skrev han på Facebook.

Bedre enn oss i alt

– De er bedre enn oss i alt. Nå må vi jobbe for at Sverige kan bli en del av Norge, sa Sveriges statsminister Ulf Kristersson. Uttalelsene falt under det ekstraordinære møtet i Riksdagen som regjeringen kalte inn til etter kampen. 

Kristersson får støtte fra tidligere statsminister Olof Palme:

– Jeg er glad jeg ble skutt sånn at jeg slapp å se på dette, sa Palme.

Nå mener mange i Sverige at Norge er helt i verdenstoppen. 

– Norge er helt klart det beste landet i verdenshistorien. Svenske sedler er ikke verdt papiret det er trykket på engang, hevder sentralbanksjef Erik Thedéen.