Forbrukerombudet ber suvenirbutikkene ta ansvar.
– Dette er utrolig deprimerende. Uansett hvor på peisen vi plasserer suveniren ser det bare harry ut, sier Veronica Haugen oppgitt.
Haugen er nettopp tilbake fra to ukers ferie på Algarvekysten i Portugal. På vei hjem kjøpte hun og familien flere portugisiske keramikkhaner på flyplassen. Nå er de svært skuffet over kjøpet.
– Jeg skjønner ikke hvordan vi klarte å bruke 1200 kr på dette nipset. Men i suvenirbutikken var vi overbevist om at de ville passe like godt på en norsk mursteinspeis som på de flotte glasshyllene i butikken. Det eneste vi kan gjøre nå er å gi keramikkhanene vekk til den delen av slekten vi ikke liker så godt, sier Haugen.
Eirik Birkeland i Forbrukerombudet hevder skuffelser ved suvenirkjøp er et vedvarende problem, og ber suvenirbutikkene ta ansvar.
– Vi etterlyser noen klare retningslinjer for suvenirbutikker. F.eks. bør selgeren alltid forsikre seg om kjøperen bor i et kritthvit murhus ved stranden, og ikke i et Block Watne-hus.
Ikke alle er derimot like skuffet over suvenirer de har tatt med hjem til Norge. Haugens nabo, Richard Gabrielsen, forteller til 5080.no at han er strålende fornøyd med sine Ouzo-flasker:
– De vekker virkelig gode minner. Etter kun to ukers drikking fikk jeg den samme røde ansiktsfarge som på Kreta.