– Har ikke spredd risikoen godt nok, hevder økonom.
Schibsted-konsernets aksjer raste i dag etter at nyheten om Knut Storbergets avgang som justisminister ble kjent.
– En veldig stor del av konsernets omsetning kommer fra Storberget-må-gå-av-saker. Markedet frykter nå at mediebedriftene i Schibsted ikke klarer omstillingen til en tilværelse uten Storberget-må-gå-av-saker, sier finansanalytiker Adam Parr til 5080.no.
Parr mener Schibsted har satset for mye på ett kort.
– Det er viktig å kunne spre risikoen. Historien har flere eksempler på hvor farlig det er å bli for avhengig av en ressurs. Min oppfatning er at Schibsted lider av det vi kaller «Hollandsk syke».
Konsernsjef i Schibsted, Rolv Erik Ryssdal, tar likevel det hele med stor ro.
– Jeg skjønner at markedet reagerer, men vi har lenge visst at denne dagen ville komme. Derfor har vi spart opp nok penger i fondet «Storberget-må-gå-av, utland», til at vi kan dekke sluttpakkene til alle journalistene som jobbet med Storberget-må-gå-av-saker, forteller han.
Han tror likevel ikke Storberget-må-gå-av-journalistikken er død og begravet.
– Nei, det tror jeg ikke. Han må jo få seg en ny jobb snart. Men jeg tror vi i fremtiden vil oppleve at Storberget-må-gå-av-artikler går fra å være bestselgere til å bli nisjeprodukter for de spesielt interesserte.