Skjermbilde fra regjeringens reklamefilm «Look Closely to Norway»

Etter avsløringene om at amerikansk etterretning har brukt danske fiberkoblinger til å spionere på Norge, har Solberg-regjeringen umiddelbart satt i gang med å lage en reklamefilm for å lokke til seg flere mulige spioner.

– Dette er en unik mulighet for å eksponere Norge, forteller kulturminister Abid Raja, som tror Mission Impossible-filmene har medvirket til at amerikanske spioner har fått øynene opp for Norge.

– Vi håper amerikanerne ikke bare retter søkelyset mot norske politikere, men også vil spionere på Lofoten, de spektakulære fjordene på Vestlandet eller det nye Munch-museet. 

Vakre bilder

I filmen får man blant annet se vakre bilder og plantegninger av PSTs hovedkontor  og boligene til alle Stortingets kontrollkomité. Fortellerstemmen tilhører Frode Berg som også blir Norges nye spionambassadør. Han får ansvaret for å ta imot spioner på flyplassen og gi dem det de trenger i hvite konvolutter.

Momsfritak og insentivordning

Ikke bare vil amerikanske spioner slippe innreisekarantene, men regjeringen har også fått på plass en egen insentivordning og momsfradrag til amerikanerne som velger å arbeide i Norge.

– Dette vil utvilsomt skape masse arbeidsplasser over hele landet. Spioner trenger raske biler, dyre dresser og back up i øret. Ordningen vil skape store ringvirkninger, særlig i nord hvor det er mange millitære hemmeligheter. 

Raja trekker dessuten fram at USA er Norges fremste allierte. 

– Vi har hatt et tett forhold til USA i mange tiår. Flere spioner i Norge vil gjøre dette forholdet enda tettere. 

Trendsetter

Han påpeker også at siden amerikanere er trent opp til å klare seg uten helseforsikring vil ikke spionene belaste norske skattebetalere.

Regjeringen tror at ordningen etter hvert vil kunne tiltrekke seg  spioner fra andre land.

 – USA er en trendsetter innen etterretning. Få hadde f.eks. hørt om waterboarding før USA begynte å bruke det tidlig på 2000-tallet. Målet er at «Norway» skal bli 2020-tallets waterboarding!