Foto: Wikimedia/Flickr.com (Paul Dorrington)

Den store interessen for Norges deltagelse i fotball-VM gjør at regjeringen innfører unntak i trafikkreglene.

– For å sikre at alle som jobber ettermiddag og kveld skal rekke å se Norges kamper, opphever vi alle fartsgrenser under VM, sier statsminister Jonas Gahr Støre.

Folkefest

Støre peker på at det er 28 år siden Norge var i fotball-VM, og at det er regjeringens oppgave å legge til rette for en fotballfest i landet. 

– Men jeg understreker at det ikke blir fritt fram for alle i trafikken. Unntaksbestemmelsen gjelder bare for dem som skal se kampene, forklarer han.

–  Hvis du skal se på kampen med venner og bekjente, enten hjemme eller på utested, skal du kjøre få så fort du vil, på rødt eller grønt lys, for å rekke avspark.

Flere unntak

Det blir også andre unntak for dem som ser på VM, lover statsministeren.

– For personer som har sett førsteomgang på et utested og får høre at det er sitteplasser på et annet utested, vil det være mulig å kjøre med promille mens Norge spiller. Unntaket gjelder ikke de som kjører med promille i forbindelse med Toppserie-kamper i samme periode.

Fredag sa Stortinget ja til regjeringens forslag. Venstre var blant partiene som stemte for, på betingelse av at regjeringen også sa ja til å kjøre ned små barn med el-sparkesykkel under VM.

FrPs forslag, om at det skal være lov å publisere usladdete bilder av mistenkte voldsforbrytere under Norges kamper, ble nedstemt.