SPØRSMÅL: Hei, jeg har to barn som jeg elsker veldig høyt. Men i det siste har jeg irritert meg så ekstremt mye mer over det ene barnet enn det andre. Jeg har utrolig dårlig samvittighet, fordi jeg er like glad i dem begge. Hva kan jeg gjøre?
Hilsen fortvilet, anonym forelder.
SVAR: Hei, og takk for modig og ærlig spørsmål. Dette er en kjent problemstilling for mange foreldre. Det du lurer på er hvilket av dine barn som har høyest markedsverdi. Først må vi si at dette er vanskelig å svare på ettersom vi ikke har møtt barna dine. Generelt kan vi likevel si at gutter har – statistisk sett – høyest markedsverdi. Overlever de til voksen alder, vil de tjene mer enn kvinner og få høyere markedsverdi på statusmarkedet.
Hvis du har en gutt og en jente, er altså sannsynligheten stor for at gutten har høyest markedsverdi. Dette gjelder selvsagt ikke i alle tilfeller. Har du et vakkert jentebarn og en stygg gutt, vil jenten kunne bli modell senere i livet eller gifte seg med en rik mann.
Mange synes det er ubehagelig å bruke «markedsverdi» når man snakker om kjærlighet mellom mennesker. Til det kan vi bare svare at sånn er livet. Kjærlighet kjøpes og selges på et marked som alt annet. Eksempelvis finnes det et stort internasjonalt marked for kjøp og salg av barn, det er bare et faktum.
Man kan selvsagt bruke andre begreper om kjærlighet til sine barn. For eksempel kan man gi dem terningkast, men det er ikke like mye brukt innenfor psykologifaget og regnes som uvitenskapelig.
Til slutt bør vi nevne at barn har en ganske lav markedsverdi i Vesten i våre dager. Statistisk sett tar de ikke lenger vare på sine gamle foreldre, slik man gjør i mange deler av verden. Dessuten blir de dyrere og dyrere i drift. Vårt tips er derfor å veksle inn begge barna dine i en hund som ikke trenger iPad, dyre vinterjakker eller som ikke hindrer deg i å jobbe overtid. Det vil bety mye for din egen lønn og dermed din verdi på kjærlighetsmarkedet.
Håper dette var et godt svar på det du lurte på. Det er uansett det riktige svaret (svaret med høyest markedsverdi).