Politiker med sentrumsfrisyre (foto: flickr.com/moz)

Tar utgangspunkt i det unike sentrum.

Norske PR-rådgivere annonserte i dag at de snart er ferdige med sitt arbeid i det politiske Norge.

– Politikerne må oppleves som unike individer for å nå frem til velgerne. Vi har jobbet mye med å få dem til å være unike individer på samme måte, sier PR-rådgivernes talsmann Frank Salhus.

Salhus forteller at de har benyttet seg av en mal, den såkalte «sentrumsmalen», for å gjøre politikerne mest mulig unike.

– Mens SV slet med ansvarligheten, slet Arbeiderpartiet med å være for lite radikale til å skape entusiasme. Vi ba dem derfor samarbeide sånn at de fremstod som to unike partier i en unik enhet, forklarer talsmannen.

En tilsvarende prosess er forøvrig iferd med å sluttføres på borgerlig side, og ved å ta utgangspunkt i det politiske sentrum, har PR-bransjen snart gitt politikerne samme stemmeleie.

– Kristin Halvorsen og Siv Jensen er begge kurset i å legge ned stemmen på det ur-unike Jens Stoltenberg-nivået. Våre frisører tar også utgangspunkt i Gro/Kjell-Magne-klippen når de klipper f. eks Siv, Erna, Kristin, Liv-Signe og Schøtt-Pedersen.

Tidligere har den politiske himmelen vært opplyst av for mange forskjellige farger, noe som har skapt en uoversiktlig tilværelse for velgerne.

– Nå er alle partiene blandet sammen i en tydelig gusjebrun farge. Det er først når man er strippet for alle sine identitetsmarkører at den virkelig unike identiteten kommer til syne, avslutter Salhus før han drar avgårde for å veie Erna og Siv.

Følg 5080 på facebook, twitter og youtube.