(foto:flickr.com/chrisjohnbeckett)
(foto:flickr.com/chrisjohnbeckett)

Gjør opp for elendige arbeidsforhold.

– Vi erkjenner at våre utenlandske underbetalte sjåfører sliter litt med å motivere seg for de daglige arbeidsoppgavene, sier informasjonssjef i Posten Bring, Jarle Bringsgård.

Selv om dette er prisen for å operere i et internasjonalt marked, mener han at ting kan gjøres:

– Signalene fra våre utenlandske ansatte tar vi veldig på alvor, og innfører derfor et trøyesystem etter modell fra Tour de France. Vi regner med at dette vil gjøre opp for deres lave lønninger og generelt elendige arbeidsforhold.

Bringsgård mener Tour de France er et bevis på at trøyesystemet fungerer motiverende.

– Hadde våre ansatte ytt så mye, under så bedritne forhold som Tour de France-syklistene gjør, hadde vi vært fornøyde. Derfor spurte vi oss selv: Hva er det som driver disse syklistene? Jo, det er ønsket om å bære en trøye. Helst den samme trøyen over lengre tid.

På sikt håper Posten Bring at utenlandske banker skal sponse sjåførene slik at lønnskostnadene kan «fases ut».

– Akkurat nå er det forøvrig en spennende kamp om den grønne trøyen. Tre av våre sjåfører nærmer seg i dette øyeblikk en innlagt spurt på autobahn utenfor Berlin. Vinneren får mulighet til å kjøpe seg en grønn t-skjorte fra Postens overprisete varesortement.

Den gule trøyen er det visstnok ikke knyttet noe spenning til. Den innehas av Posten Brings speedavhengie kineser, «Mr. Lee» som kjører dag og natt – for å tjene sin arbeidsgiver, men også for å unnslippe EUs immigransjonsmyndigheter.