
Torsdag la NAV fram nye sykefraværstall. Flere økonomer slår nå alarm.
– Vi ser en markant økning i sykefraværet hos særlig en gruppe. 3 av 4 kongelige har vært borte fra jobben på grunn av sykdom den siste tiden, sier økonom Bård Løkke Kolbeinstveit i tenketanken Civita.
– Dette medfører enorme kostnader for det offentlige, og tilfører ekstra arbeidsoppgaver til de – eller han – som står i jobb og faktisk regjererer.
Ukultur
Løkke Kolbeinstveit mener det må være mulig å stille spørsmål ved om vi har for generøse ordninger i dette landet.
– Jeg sier ikke at de ikke er syke. Men når sykefraværsandelen er så høy, er det sannsynligvis også en ukultur som har fått feste. Man må kunne spørre: Er det for lett å gå til livlegen og få sykemelding?
Løkke Kolbeinstveit viser til forskning fra andre økonomer.
– Vi vet at sykefraværet er langt lavere blant kongelige i Sverige. Dessuten er det mange som sykemelder seg i mai, en måned med mange røde dager, kanskje for å sikre seg en ekstra dag på hytta.
Bekymret
Helseminister Jan Christian Vestre (Ap) er bekymret for utviklingen, og sier at regjeringen allerede jobber med å få ned sykefraværet blant norske kongelige.
– Derfor lanserer vi nå prosjektet «En friskere kongefamilie», hvor vi samarbeider tett med økonomer for å løse medisinske spørsmål.







