(foto: flickr.com/joeymade)
(foto: flickr.com/joeymade)

– Skaper ro i klassen.

Behovet for disiplin i norske skoler er, ifølge mange, skrikende. Mandal Barneskole har derfor innført et nytt disiplinprogram, basert på erfaringer gjort med bekjempelsen av brunsneglen.

– Det er ikke uvanlig å hente inspirasjon fra behandling av dyr. Til nå har vi benyttet et program kalt «Assertive Dicipline» som egentlig er et program for å dressere hunder. Resultatene har vært såpass gode at vi ville ta det et skritt lenger, forklarer skolens rektor, Randi Østrheim.

For Østrheim er det viktigste målet å skape ro i klassen. Test-uker har allerede vist at det nye programmet, «Dicipline or Die», gir hva det lover.

– Vi har hatt en del problemer med elever som ikke klarer å sitte stille. Blir heldagsskolen en realitet frykter vi at dette problemet vil bli større. Derfor ønsker vi å ligge i pedagogikkens front.

Programmet legger opp til at lærerne kan drukne bråkmakere ved lokke å dem nedi en bolle med øl, klippe bråkmakere i to, eller koke dem.

– Generelt er vi glade i slike enkle pedagogiske programmer. Lærerne våre slipper da å tenke selv og trenger ikke behandle barn som mennesker.

At barn kan ta skade av metodene er Østrheim mindre bekymret av:

– Dette er jo å snu saken på hodet. Vi må spørre oss selv: Hvordan skaper man ro i klassen? Hvis vi ikke kan ta i bruk de siste pedagogiske nyvinningene vil vi til slutt tape krigen mot de små jævlene. Gjør vi ikke noe nå, vil barna, ifølge mine beregninger, ta over dette landet innen 2030.