– Tynt forskningsgrunnlag.
– Vet dere hva en mønsterskaper er? spør ledelseskonsulenten de voksne rundt bordet.
På veggene i Capgemini henger plakater der de voksne har forumlert bedriftens mål. På en plakat kan vi lese «Crossing the boundaries», på en annen «Win-Win» og på en en tredje «Storydoing».
Aftenposten fortalte tidligere denne uken om barnehager i Norge hvor barna lærer å bli ledere. Nå viser en ny rapport at slike opplegg også brukes i utdanningen av voksne mennesker.
– Vi har funnet eksempler på at voksne personer som forvalter arbeidsplasser, offentlige etater og store verdier, har innført ledelsesprogram som «Lederen i meg». Jeg er skeptisk til at slike metoder benyttes i opplæringen av folk med viktige stillinger, sier Per-Egil Kjærstad ved UiO, som har ledet arbeidet med rapporten «Når jobben blir barnehage».
Han peker på at det er tynt forskningsgrunnlag for å si at disse oppleggene virker.
– Det er en forskjell på å være sjef for et stort firma og være treåring i en barnegruppe. Banale motto som «Slip sagen» og «Alle kan vinne», er sikkert artige i barnehagen, men på voksne virker de bare fordummende.
Orkla-eier Stein Erik Hagen, mener imidlertlig at sjefer og barn har mye til felles.
– Vi har sett det særlig tydelig de to siste årene. Både Gangnam Style og The Fox var f.eks. veldig populære i barnehagen og blant sjefer på julebord. Dessuten har jo festene til Stordalen vist hvor glade landets sjefer er i kle seg ut, sier Hagen, som har oppført seg som en snurt liten unge hele livet.
Emma (6) i Hoppenspretthallen barnehage, synes det bare er postivit at voksne mennesker blir inspirert til å utvikle seg som ledere.
– Pappaen min har lyst til å gjøre litt lederoppgaver som å rydde av bordet og dele ut sluttpakker. Jeg var litt sketpisk da han for to uker uker siden dro på rafting på Voss som en del av teambuildingen med ledelsesgruppen. Men nå ser jeg hvordan han og de andre har vokst på det: Sjefene får en følelse av mestring gjennom lek.