(foto: Donny Tsang)
(foto: Donny Tsang)

Satser på lokal forankring og ironisk distanse.

Det nyåpnede utestedet Oslo skotøiforretning, retter seg mot den delen av markedet som er opptatt av smak, bærekraft og ironi.

– Her kan gjestene nyte håndbryggede ølsorter fra lokale mikrobryggerier, og langreist japansk risøl med tegning av en Sumo-bryter på, forteller barsjef Christian Bomo Hangedal.

Navnet Oslo skotøiforretning, stammer fra butikken som tidligere holdt til i de samme lokalene, og er slik helt i utestedets ånd.

– Lokal forankring og ironisk distanse. Det er våre kjerneverdier. I stedet for nøtter eller chips som snacks, får du hos oss kortreist mårpølse (fra Torshov, red.anm).

Kundene kan velge mellom alt fra Christopher IPA, Duff Beer til Musepils. Hangedal tror vi i framtiden må klare å finne en balanse mellom det lokale og det ironiske for å overleve.

– Vårt klimaregnskap går i null. Vi importerer noen ølsorter fra Sør-Amerika, Canada og Tyskland fordi ølet har en rar farge eller etikkene er helt lættis. Dette kompenserer vi for ved å kjøpe inn resten fra Oslo-regionen.

For de unge utestedsgründerne, er egentlig økologi og ironi to sider av samme sak.

– Det handler om historiene bak. Hvordan ølet ble brygget og hva du kan snakke om mens du drikker det. Et godt eksempel er vårt alkoholfrie alternativ Fritz Kola. Det er både økologisk og fønny, sier Hangedal før han trekker opp et par literbokser fra Ringnes.

– Men ingenting slår disse sværingene: Ser ut som en hobbit når du drikker. Dét er humor.