Etter påske lanserer NRK en podkast om og med sjokoladeboller. Ifølge kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen, handler satsingen om å nå de unge.
– Dette er en gruppe vi sliter med å nå. Undersøkelser vi har gjort viser at unge liker både sjokolade og boller, en type innhold vi har hatt lite av i NRK, forklarer Fürst Haugen.
Matfenomen
– Sjokoladeboller i Norge er et matfenomen i vår tid, og NRK ønsker derfor å utforske denne matkulturen og knytte til oss den mest sukkerrike delen av denne kulturen.
Hun mener statskanalen må tenke nytt og annerledes for å nå nye grupper.
– Vi ser at sjokoladeboller absolutt har en appell blant de unge, og for oss er det alltid viktig å løfte fram nye og spennende matvarer – også de som allerede er løftet fram.
God kvalitet
Selv foretrekker kringkastingssjefen annen mat, men understreker at denne podkasten ikke er for henne.
– Når det er sagt, synes vi det er god kvalitet på disse sjokoladebollene. De inneholder litt melk, egg og hvete – ingredienser som er superviktige for unge i voksefasen.
Hun vil ikke røpe hvor mye det koster å kjøpe inn sjokoladebollene, men påpeker at bollene er underlagt pressens Vær varsom-plakat, og må følge NRKs etiske regelverk så lenge de er i studio.
Redaksjonssjef i NRK Underholdning Rune Lind sier han gleder seg til første sesong av podkasten.
– Jeg har allerede begynt å spise sjokoladeboller til frokost! Jeg er faktisk den eldste i Norge som gjør det, påpeker han.
Trenger sjokoladeboller
Lind mener NRK trenger denne podkasten.
– Nå er konkurransen så stor fra bakerier og godtebutikker, da kan ikke vi sitte stille og se på at de unge går dit. Vi må komme løpende etter med enda mer sukker.
Han får støtte fra kringkastingssjefen:
– Ja, det stemmer at det ligger i NRKs mandat å være mest populær på alle områder.
Hør oss oppsummere nyhetsuken her:
Abonner: