Denne artikkelen er produsert av 5080s søndagsmagasinredaksjon

NAV i Oslo går nå nye veier for å kutte ned på antall behandlingssaker. I høst har de ansatt 130 9.-klassinger.

Denne høsten har NAV startet et samarbeid med flere ungdomsskoler som tilbyr arbeidslivs-erfaring som valgfag. Hver uke får NAV besøk av elever som gratis hjelper til med saksbehandlingen. En utradisjonell ide som NAV-ansatte er godt fornøyd med. – 9.-klassingene bruker mye lengre tid på å behandle sakene, og derfor går antall saker vi behandler kraftig ned, sier informasjonsrådgiver ved NAV, Helge Andersen.

14-åringene bruker mye av den tiden som skulle gått med til saksbehandling på å kommunisere via mobiltelefon, sitte på hverandres fang og risse kule symboler inn i kontormøblementet.

Ideen om å ansette ungdomsskole elever kom etter NAVs kick off-fest på Oslo Spectrum tidligere i høst. I følge Andersen var det kick off-festens slagord «think outside the box» som ledet NAV Oslo på ideen. – Vi satt på nachspiel etter kick off-festen og kom med ulike forslag på hvordan vi skulle få ned antall behandlingssaker. Jeg husker jeg ropte «box, box» ca femten ganger etter hverandre, og mens jeg gjorde det, ringte min 14 år gamle datter som jeg hadde glemt å hente på Gardermoen. Da jeg så hvem som ringte, var koblingen gjort. Selvfølgelig burde vi ansette 9.-klassinger, sier en fornøyd Andersen.

Andersen bedyrer overfor 5080 at NAV ikke har mottatt noen klager fra brukerne. – Siden 9-klassingene aldri møter brukerne i skranken, men bare på telefon og nett, vet jo ikke brukerne at deres saker blir behandlet av 9-klassinger, sier Andersen. – Med mindre noen medier skulle finne på å skrive om dette, da.