(flickr.com/sharynmorrow)
(flickr.com/sharynmorrow)

– Ingen har lyst å dra på et vanlig seminar.

Gründer Eskil Skomsvoll jobber med å lage nye og spennende ord med utgangspunkt i ordet «seminar».

– Seminar og foredrag har noe traust over seg, det er ingen som lyst å dra på et vanlig seminar. For å gjøre det mer attraktivt må vi gi det en spennende innpakning, mener gründeren som i lang tid har formidlet foredragsvirksomhet til næringslivet.

Skomsvoll opplevde for noen år siden stor suksess med «cabadraget» som var en blanding av foredrag og cabaret. Dette var et konsept som var lett å selge, både til sjefer og medarbeidere.

– Nå for tiden går det mye i fjernundervisning. Dette er et stort marked hvor det handler om å formidle seriøsitet, men samtidig spenning og innovasjon. Da er det viktig at disse verdiene uttrykkes i ett fengende ord.

Han har stor tro på de nye nettbaserte seminarformene «webinar» og «twitterdrag».

– Vi vet ikke helt hvordan disse seminarformene vil se ut, men når du hører ordene vet du at det er nødt å bli et eller annet spennende.

Om det blir like lett å selge som klassikeren «brevinar» vil tiden vise, men tallene virker allerede mer lovende enn «faxoranse».

– På slutten av 1980-tallet solgte jeg mange faxoranser. Folk ble veldig tiltalt av at man kunne delta på konferanser via en fax-maskin. Derfor tror jeg mange ble skuffet over å finne ut at faxoranse egentlig betød fax-konkurranse – en uhøytidelig vorspielkonkurranse hvor det gjaldt å sjekke opp damer i utlandet ved hjelp av en fax.

På tross av flere søksmål i kjølvannet av faxoransen, gav erfaringene blod på tann for den iderike gründeren.

– Jeg har forstått at folk vil underholdes når de skal lære noe. Blander du f. eks. seminar eller foredrag med noe kult, har du kunder på kroken med en gang. Hvem har vel ikke lyst å gå på et ølenar? Eller en gøyeranse?