(foto: flickr.com/bpamerica)

Andre supporttjenester vurderer samme løsning.

Bredbåndsleverandøren Gets supporttjeneste innrømmer i dag at den ikke finnes.

– Vi er en illusjon skapt av Get for å gi inntrykk av at Get bryr seg om kundene sine, sier fungerende oppdiktet direktør for Get Support, Mads Willasen.

Sammen med en stor stab av oppdiktede supportansatte har han i flere år lyktes med å la være å telefonen, og dermed skapt lange telefonkøer.

– I en tid hvor data skaper så mye fortvilelse og lidelse, har jeg stor forståelse for at folk trenger noe godt å tro på. Her kan Get support spille en viktig rolle: Vi gir folk håp.

Innrømmelsen har skapt stor interesse i supportmarkedet. Sjef for supporttjenesten til Telio Norge, Tor-Fredrik Myhren, sier til 5080.no:

– Å legge om supporttjenesten til ren fiksjon, kan være en mulig løsning også for oss. Vi har eksperimentert med en bonusordning hvor våre ansatte får ekstra betalt for å benytte sosiale medier, flørte med medarbeidere og ta mange kaffepauser i arbeidstiden. Dessverre ringer folk oss fremdeles, sukker Myhren.

Willasen i Get support mener folk må benytte seg av sin forbrukermakt.

– Forbrukerne har faktisk veldig stor makt: Hvis de bare setter av noen timer hver dag, kan de finne ut av dataproblemene sine selv.