(foto:flickr.com/aeter)
(foto:flickr.com/aeter)

Vil bli lettere å late som om man bryr seg.

I går ettermiddag mottok en boligmelger fra Aktiv Eiendomsmegling, Kent Davidsen, flere hyggelige sms-svar fra tidligere kunder, etter at et dataprogram sendte ut meldinger i Davidsens navn. Davidsen selv er veldig fornøyd med responsen.

– Dette kommer til å se veldig bra ut på tilbakemeldingsskjemaene fra kundene. Selv om jeg ikke bryr meg og knapt husker hvem de tidligere kundene er, mener de alle at jeg er omtenksom og hyggelig, kort sagt en likanes kar, sier Davidsen.

Dataprogrammet som får Davidsen til å fremstå som menneskelig, har fått navnet Professional Personal og er utviklet i samarbeid mellom konsulentfirmaet Cap Gemini og forskere ved NTNU. Prosjektleder for samarbeidet, Christopher Andersen, forteller til 5080posten at programmet vil dekke en stor etterspørsel i samfunnet.

– Hvert år taper norske bedrifter og det offentlige flere milliarder på at ansatte må ha kontakt med mennesker. Når vårt program er ferdigutviklet, vil det kunne ta hånd om all kontakt mellom ansatte og kunder, ansatte og sjefer, sjefer og familier.

Ideen til Professional Personal fikk Andersen da han og kona gikk i samlivsterapi.

– Under terapien kom det fram at min kone syntes jeg ikke var tilstede i forholdet, at jeg prioterte jobben. For å løse dette alvorlige problemet laget jeg et dataprogram som jevnlig sender min kone blomster, parfymer og valper med søte øyne. Programmet klarer også å spore opp hennes stadig nye adresser, sier Andersen.