(foto:flickr.com/acaben)
(foto:flickr.com/acaben)

– Viktig med avrunde hjørner.

Det har vært knyttet store forventninger til Apples lansering av sitt nyeste produkt, «iPad».

Få minutter etter den varslede pressekonferansen var i gang, ble det tydelig at Apple hadde klart det igjen: Steve Jobs menn har konstruert nok en unytting duppeditt til like stiv pris som forventet.

– Vi har jobbet i flere år for å få den så dyr som den er nå, sier Apple-direktør Steve Jobs til 5080posten.

Viktig for den høye prisen er at iPad er veldig tynn.

– Du vet, det er jo de tynneste sjokoladene som er de dyreste. Dessuten er den avrundet i hjørnene. Det er det som kalles design, og som vi av erfaring vet gjør varen veldig dyr, fortsetter Jobs.

– Som mange andre verdifulle objekter, er også iPad veldig glinsende. Her har vi brukt mye tid på å finne fram til de rette materialene. Vi eksperimenterte med is, glanspapir og blank glasur, men endte som vanlig opp med mye glass.

Det siste året har gått med til å bestemme fargen, siden fargevalget også har vært av betydning for prisen.

– Vi laget en prototype i fjor høst som var oransje. Den viste seg å bli veldig billig. En lang prosess ble innledet hvor våre analytikere gikk gjennom alle dyre elektroniske artikler på markedet. Det viste seg at svart eller hvit farge gjør varen eksklusiv.

Reaksjonene har utelukkende vært positive. Produksjonsassistent i Strix Entertainment, Tor Arne Amundsen, er blant dem som allerede har kvittet seg med et vitalt organ for å sikre seg et eksemplar.

– Jeg så med en gang at denne hadde alle kjennetegnene til dyre produkter. Dette betyr at når jeg blir observert med denne under armen, vil folk anse meg som et eksklusivt menneske. Og det er jeg jo, siden jeg lager kaffe i et kreativt miljø, sier Amundsen.

Følg 5080 på facebook og twitter.