Skjermbilde 2018-05-25 kl. 16.04.47

(foto. flickr.com/ centro güel)

– Er dette prisen vi må betale?

Kampen for personvern i Norge har fått seg en kraftig knekk de siste dagene.

– Jeg har alltid tenkt at retten til privatliv er viktig. Men alle disse mailene om GDPR gjør at jeg tenker: til helvete med det! Er dette prisen vi må betale? spør Margot Espejord i Bodø.

Hun er en av mange millioner nordmenn som har blitt bombardert med mailer om EUs nye personvernlover.

– Først trodde jeg det var noe galt med spam-filteret mitt. Nå vet jeg at det handler om noe personverngreier, selv om jeg ennå ikke har giddet å google GDPR.

Mange har også blitt gjort oppmerksomme på bedrifter de ikke visste eksisterte lenger.

– Jeg fikk mail fra Quizzer! Jeg tror kanskje jeg husker hva det er nå som jeg har lest meg litt opp på det, sier Eirik Sollund i Oslo, som heller ikke visste at han hadde registrert en konto hos Miele, Qxl og Bonnier Publication.

Tor-Olav Christensen i Bergen er blant dem som har forsøkt å sette seg inn i innholdet i mailene.

– Hele pinsen gikk med til å lese og forsøke å forstå hvilke valg jeg burde ta. Jeg måtte kutte kontakten med både kjæreste og venner. Til slutt endte jeg opp med å ikke ha noe privatliv å miste.

Facebook er blant selskapene som har sendt ut varsler til alle sine brukere om nye personvernregler. Talsperson for selskapet i Europa, Frederick Henderson, er ikke overrasket over nordmenns reaksjoner.

– Nei, vi sitter på store mengder data som viser at nordmenn ikke gidder å lese lange beskjeder om personvern. Dette må EU forstå: våre brukere aksepterer Stasi-overvåkning hvis de får bruke fritiden til å se på bilder av gamle klassevenner.