(foto: flickr.com/mediedager)

(foto: flickr.com/mediedager)

– Feil oppdaget.

Dagbladets Storbritannia-ekspert Marie Simonsen trekker tilbake sine siste 1500 kommentarartikler om Jeremy Corbyns sjanser i valget.

– Ja, det har blitt oppdaget en liten feil i artiklene. Det stod at det var «umulig» for Corbyn å gjøre et godt valg, når det egentlig skulle stått «umulig å si på forhånd», forklarer Simonsen.

I flere av de tilbakekalte artiklene heter det også at «Corbyn var en selvpåført tragedie for Labour».

– Det er bare en trykkfeil. Alle skjønner at jeg mente «historisk framgang for Labour».

Politisk redaktør i Dagbladet, Geir Ramnefjell, beklager feilien, men mener det ikke er snakk om en svindel.

– Det hender at våre kommentatorer gjør feil. Det betyr likevel ikke at de ikke kan spå om framtiden. Kommentatorene våre vil fortsatt levere den skråsikkerheten som de er kjent for.

Avsløringene har fått Aftenposten, VG og NRK til å gå gjennom sin dekning av valgkampen for å se om de har gjort liknende feil. Storbritannia-ekspert Per Edgar Kokkvold tviler på at de vil finne noe.

– Det er mye større sjanse for at det britiske valgresultatet er feil. At Corbyn skulle gjøre et så godt valg er like sannsynlig som at USA får en svart president.