(Foto: Flickr.com/aktivoslo)
(Foto: Flickr.com/aktivoslo)

– Skaper enorme ringvirkninger.

Organisasjonen Oslo2022, som til nå har arbeidet for å få OL til Oslo i 2022, legger om driften.

– Vi har merket oss den betydelige motstanden mot et OL i Norge, og velger derfor å satse på et felt hvor det er enklere å skaffe midler: nemlig søking om OL til Oslo, forklarer Eli Grimsby, direktør i Oslo2022.

Hun tror omleggingen vil gå rimelig greit, siden Oslo2022 allerede har drevet mye med OL-søking.

– Vi mener vi er best i Oslo på OL-kampanjer og OL-søknader for Oslo. I fjor klarte vi å skaffe svimlende 150 millioner kroner. Denne kompetansen vil vi utnytte videre.

Grimsby peker på de enorme ringvirkningene OL-søking skaper.

– Konsulentbransjen vil få et varig løft. Hoteller som leier ut konferanserom, likeså. Produsenter av snitter og annen representasjonsmat, samt leverandører av prosjektorlyspærer, har ønsket OL-søkingen vår velkommen.

Oslo2022 nevner også etterbruken som et viktig moment.

– Frankeringsmaskinen, som blir brukt til OL-søknadene, vil kunne komme lokale budselskap til nytte. Dessuten er det mange foreninger som kan overta pressekonferansebordene. Og ikke minst, kan idrettsutøverne som driver kampanje for oss, benyttes som programledere på tv.

Ambassadør for Oslo2022, Kjetil André Åmodt, er begeistret for planene.

– Jeg unner virkelig en ny generasjon nordmenn å oppleve en søknadsprosess. Vi skal lage «the best application ever!»