(Foto: SpareBank 1)
(Foto: SpareBank 1)

Tar snart hele lunsjen.

Nye brukerundersøkelser gjennomført av Java, viser at leverandøren av programtillegg nå nærmer seg et viktig mål.

– Vi har testet hvor lang tid den enkelte bruker på et besøk i nettbanken. Testene viser at tidsbruken for nettbank snart er like stor som for vanlig bank. Besøket tar nesten hele lunsjpausen, forteller sjefsutvikler i Java, Alan Ianucci til 5080.no.

Selskapet har lenge jobbet hardt for at kundene må planlegge begge typer bankbesøk god tid i forveien.

– Målet har hele tiden vært å lage en fullgod erstatning for vanlig bank. Om ikke lenge, kan du altså bruke like lang tid i nettbaken som i hvilken som helst annen bank – og det uten å forflytte deg.

De fleste bruker et par minutter mindre i nettbanken enn man brukte på det meste i en bankfilial for 20 år siden. Noen bruker til og med mye lengre tid i nettbanken enn de ville brukt i banken, forklarer Ianucci.

– Dette er den gruppen som må ringe til sønnen og fortelle at «Nå fikk jeg beskjed om å oppdatere den jævla Javaen igjen», før de ringer til ektefellen for å høre hvor kodebrikken ligger.

Akkurat som i en ordentlig bank, er det i en nettbank ikke mulig å gjøre transaksjoner i helgene. Den største forskjellen er nå at du gjør mesteparten av arbeidet selv.

– Alle har vel drømt om å jobbe i bank, og nå gjør snart alle det! Med disse systemene får kundene innflytelse over sin egen bankhverdag (ikke lånebevilgninger, red.anm). Dessuten er det en mer effektiv utnyttelse av tiden, siden du faktisk må jobbe (i bank, red.anm.) mens du venter.