Hørte på kundene.

Etter en ekstraordinær generalforsamling i kveld, er det klart at Hennig-Olsen Is ekspanderer, og at den mye etterspurte N-en blir en del av Hennig-Olsen Is-konsernet.

– Dette er den beste julegaven vi kunne gi kundene våre. Vi har merket oss hvor stor etterspørselen har vært etter denne bokstaven, og nå er tiden inne, sier konsernsjef Jostein Åsmul til 5080.no.

Bokstaven var opprinnelig en del av Hennig-Olsen, men bedriften måtte selge den etter noen dårlige år på 1950-tallet. Siden da har kunder over hele landet aksjonert for å få N-en tilbake.

– Vi har først og fremst merket det ved at folk demonstrativt går rundt og kaller oss for Henning-Olsen. De siste årene har vi også merket at folk søker demonstrativt på Henning-Olsen på nettet. Derfor er vi svært lettet over at vi nå har fått midler til å kjøpe tilbake N-en, fortsetter Åsmul.

Bokstaven har de siste årene vært eid av den amerikanske isprodusenten Häagen-Dazs, som pga finanskrisen selger sine fornemste bokstaver, og går tilbake til sitt opprinnelige navn, Hagedass.

Åsmul i Hennig-Olsen, forklarer at det nå venter noen tøffe forhandlingsrunder i bedriften om hvordan man skal bruke bokstaven.

– Vi har foreløpig ikke konkludert med hvor vi skal plassere N-en. Jeg tror det er viktig at vi ikke tenker for tradisjonelt, og heller ser på dette som en mulighet til å skape noe helt nytt. Personlig støtter jeg forslaget om «Hennig-Nolsen Is».