(foto:flickr.com/colinlogan)

– Spisse sko inngir også tillit.

Selger Tor-Fredrik Friis står foran speilet og gjør seg klar for å gå på jobb. Ved hjelp av et dyrt hårprodukt og en kam, grer han håret bakover slik at det limer seg til hodebunnen.

– I min jobb er tillit alfa og omega. Du kan godt si at jeg ikke selger produkter, men selger troverdighet. Når jeg grer håret bakover sånn, forteller jeg til kunden at «jeg er ikke ute etter å lure deg, her er du trygg», forklarer Friis til 5080.no.

Selgeren mener at nordmenn er et engstelig folkeslag, og skylder på at vi ikke har noen tradisjon for å signalisere trygghet overfor hverandre.

– Se på land som USA og Spania, der er det mye vanligere å gre håret bakover. I Italia har faktisk statsministeren en slik frisyre, noe som kan være med på å forklare hans gode forhold til media.

Ved siden av en perfekt wet look, mener Friis det er nødvendig å smile hele tiden.

– Da tenker kunden: «Denne mannen smiler like mye til meg som jeg gjør til babyer. Det er nok fordi han bryr seg om meg og vil ta vare på meg, slik jeg vil ta vare på babyer.»

Til sist trekker Friis fram sine spisse sko som et viktig verktøy i arbeidet sitt.

– Å gå med disse, er som å underkaste seg kunden, ganske likt det hunder gjør når de vender baken til en fremmed. Kunden skjønner at jeg umulig kan løpe særlig fort med disse upraktiske skoene. Jeg blir sårbar, og dermed føler kunden seg som den sterke part. Det er viktig at selgere ikke hever seg over kundens nivå med måten vi fremstår på.