Bokskyas logo er ment å symbolisere drømmen om et bokkjøp.

Forlagsbransjen svært fornøyd med undersøkelsen.

En gruppe forskere ved NTNU har testet den norske forlagsbransjens e-bok-løsning, Bokskya.

– Vi har bl.a. sammenliknet kjøp av Bokskyas e-bøker med kjøp av ordinære bøker i butikk. Resultatene er entydige: Den ordinære boken er et mye mer sofistiskert produkt, sier forsker Siri Kaspersen.

Hun synes ikke Bokskya er en dårlig løsning, men tror den er lansert 400 år for sent til å slå an.

Forskerne forsøkte også å laste ned ordinære papirbøker via internett.

– Personene som skulle laste ned papirbøker digitalt hadde større suksess enn personene som skulle laste ned bøker fra Bokskya. I dette øyeblikk sitter fremdeles fire av våre forskere sammen for å finne ut hvordan man skal lete fram bøkene på Bokskya.

Forlagsbransjen, som står bak Bokskya, er godt fornøyde med undersøkelsen.

– Målet vårt var at man skulle bruke like mye krefter på kjøp av e-bøker som kjøp av papirbøker. Det virker som vi har bestått med glans, sier informasjonssjef i Gyldendal Norsk Forlag, Bjarne Buset.

Buset forteller at de gjorde flere tester før produktet ble plassert.

– Før lanseringen måtte vi være 100% sikre på at produksjonen av svette ved e-bokkjøp ikke var lavere enn svetteproduksjonen under julehandel på Norli. Dette tror jeg er avgjørende for e-bokens framtid i norske forlag.