Jensen mens han forsikrer at varen har en mye lavere pris enn den tidligere overprisete prisen. (foto: flickr.com/qkgirl)

Tilbyr produkter som ingen vil kjøpe i butikk.

Anders Jensen gjør seg klar til å presentere et tilbud for det norske folk som det er lett å si nei til. Han jobber som telefonselger for en av markedets ledende leverandører av dårlige tilbud.

– Min jobb er å pushe produkter som er så unødvendige at ingen finner på å kjøpe dem i butikken. Taktikken min i kveld vil være å ringe til nordmenn mens de holder på med noe spennende eller viktig, for å gi dem dette tilbudet de lett kan avslå, forteller Friis noen minutter før han slår første nummer.

Før Jensens firma startet opp, vurderte de å selge produktene over disk i stedet for per telefon.

– Men vi gjennomførte en markedsundersøkelse som viste at produktene våre var så uinteressante at kundegrunnlaget ville bli for lite med vanlige butikklokaler. Det er derfor vi satser på å avbryte folks aktiviteter rundt om i hele landet.

Selgeren avslører at hans viktigste våpen er de såkalte «pakkene» han tilbyr.

– Ved å tilby en pakke av flere produkter som ingen har bruk for, har vi et håp om at kundene blir blendet av antallet produkter. Da glemmer kanskje kundene å tenke over produktenes stusslige kvaliteter, og går med på å gjøre et bomkjøp.

For Jensen er det få ting som overgår følelsen av å gjennomføre et salg.

– Når jeg klarer å prakke på en noen et unyttig produkt, er det helt uvirkelig. Det er så godt å tenke på om kvelden når jeg griner meg i søvn pga min ynkelige jobb.