Marcel Duchamps «Mona Lisa»

Forkaster skjegget kvinne-teori.

Etter flere års arbeid, la en gruppe franske kunsthistorikere i dag fram helt nye teorier om Marcel Duchamps versjon av «Mona Lisa».

– Kvinnen med bart og fippskjegg har i flere år vært et uimotståelig mysterium for meg. Jeg tror vi nå har gjort et gjennombrudd. Mye tyder nemlig på at Duchamps Mona Lisa egentlig er en mann, sier kunsthistoriker Jean Giraud som ledet arbeidet.

Forskergruppen forkaster dermed den tidligere teorien om at Mona Lisa var en kvinne med bart og skjegg.

– Man har i flere år antatt at modellen for Mona Lisa var en skjeggete sirkuskvinne som Duchamp kunne ha møtt. Slike damer var  vanlige på franske sirkus på den tiden, og det er derfor ikke helt usannsynlig. Men dette passer ikke med resten av maleriet.

Giraud peker blant annet på bartene som former bokstaven «c» to ganger.

– Duchamps bodde lenge i USA, og på engelsk er c forbokstaven til ordet «cock» som betyr «hane». Han ville altså ha oss til å tenke på en hann-fugl. Dessuten er bartene formet som to erigerte peniser.

Ytterligere bevis finner Giraud og hans team i fippskjegget.

– Skjegget på haken er tydelig et kvinnelig kjønnsorgan. Når man vet det, skjønner man hvorfor de to penisene har reisning.

Kontrastene mellom landskapsbakgrunnen på høyre og venstre side symboliserer spenningen mellom de to mannslemmene, og deres rivalisering om det kvinnelige kjønnsorganet.

– Det hele ser ut til å stemme ganske godt. Men det vi ennå ikke har klart å finne ut av er hvorfor mannen har pupper.