– Et gode for forbrukeren.

Det har brutt ut full aviskrig mellom Dagbladet og VG. Begge har som målsetting å være best på nyheter om vinterkulden.

– Vær engasjerer. Jeg tror det har noe å gjøre med værets evne til å overraske. Gjennom historien har det vist spesielle evner til fornyelse, sier redaktør i Dagbladet Lars Helle.

Redaktør i VG, Bernt Olufsen, tror grunnen til at værstoff selger, er at været at noe av det norskeste av det norske:

– Det er jo været som har formet Norge til det det er. Uten været ville vi aldri hatt fjordene, fossene eller snø til jul.

VG hevder selv at den ligger et hestehode foran i kampen med Dagbladet, i og med at VG var tidligst ute med flere kuldeforsider.

Dagbladets redaktør er ikke enig.

– Flere av disse sakene har vi sittet på lenge. F. eks. saken på gårsdagens forside. Den ventet vi med å slippe til vi hadde laget en stilig blåsfrossen bakgrunn. For oss er kvalitet viktigere enn å være først.

Begge redaktørene er enige om at konkurranse bare er bra. Olufsen utdyper:

– Dette vil utelukkende være et gode for forbrukerne. Ved å lese avisene vil nordmenn nå få informasjon om hva slags vær de har i vente.