(foto: wikipedia.no)

Anmeldelse av spennende Bibel-nylesning.

Sokneprest Einar Gelius setter seg fore å nylese bibelen i sin nye bok: «PR i Bibelen». Prosjektet skal vise oss at «Bibelen oser av PR».

Blant annet viser Gelius til passasjen om dansen rundt gullkalven. «Dette er en klar oppfordring til prester om å delta i Skal vi danse», skriver han. «Ingen sokneprest bør ha dårlig samvittighet for å bli med på et slikt program. Har han det, velger han redselens og fryktens vei».

Ifølge presten er Gud den største markedsføreren av dem alle. Ideen om å aldri vise seg for menneskene har skapt «tidenes buzz». Han legger til: «Og hvem kan vel glemme den brennende busken? Hvis dette PR-stuntet hadde blitt gjennomført i dag, er jeg sikker på at det hadde vunnet Gullfisken hvert år.»

Boken får også fram at Jesus tale til Fariseerne inneholder et veldig sterkt budskap: «Det kan ikke være tvil om at denne handlingen er en krystallklar beskjed om at sokneprester i Vålerenga kirke bør bli programledere på P4».

Gelius har skrevet en spennende bok som viser oss at Bibelen kan leses på like mange måter som det finnes behov.

Litt på siden er kanskje passasjene hvor forfatteren finner belegg i Bibelen for at det kult å snakke sørlandsdialekt og å ha måne. Disse kapitlene er i og for seg gode, men kunne kanskje stått i andre bøker.

Alt i alt er likevel «PR i Bibelen» en spennende reise inn i Gelius pengeplan.