(foto: flickr.com/27579432@N08
(foto: flickr.com/27579432@N08

Nå med farget.

USA gjør et nytt forsøk på å lansere krigen i Afghanistan på verdensmarkedet. Mens den forrige utgaven led under hovedrolleinnhaver George W. Bush lave popularitet, ledes denne gang de amerikanske styrkene av en ung, afro-amerikansk fredsprisvinner.

– Det var noe galt med Bush som frontmann. Han hadde ikke den legitimiteten krigen trenger for å slå gjennom på det internasjonale markedet. Dessuten var det tydelig for alle at Afghanistan egentlig var et sideprosjekt for Bush, sier markedsføringsansvarlig i Det hvite hus, Howard Jackson.

Den nye hovedrolleinnhaveren er både pen og populær, og han har nylig blitt tildelt den prestisjetunge Nobels fredspris.

– Selv om vi ikke holder på med dette her for å få priser, er det jo klart at slike tildelinger gjør det lettere å selge kriger, fortsetter den markedsføringsansvarlige.

Jackson mener plottet i seg selv er såpass bra at det fortjener en relansering.

– Jeg synes den første krigen hadde fortjent en bedre skjebne. Den bygger jo en veldig god ide, nemlig at vi kan krige fram et demokrati i et land langt borte. Derfor forsøker vi å ta vare på det beste fra denne krigen også i den nye.

USAs forlengede arm ut i Europa spilles denne gang av Gordon Brown.

– Brown er en mangefasettert figur, langt mer kompleks og dyp enn den glatte Tony Blair som var med forrige gang. Browns alvorlige framtoning vil gjøre det lettere å få innpass blant høyt utdannede krigsskeptikere. Jeg tror de kan føle at han bærer på mye av den samme misnøyen som de selv har.

Obamas oppvekst i Indonesia har åpnet opp det asiatiske markedet som nå er i sterk vekst. For de afrikanske landene og formingslærere i Skandinavia vil hans hudfarge være et «selling point»:

– Det var vel noe av det vi manglet med den forrige. Krigen var bra, men den ble litt blek. Denne gang har vi satset på litt mer farge.