(foto:flickr.com/arnybo)
(foto:flickr.com/arnybo)

Ber lytterne om hjelp til å bevare det norske språket.

Det populære programmet Språkteigen på NRK P2 ber nå lytterne om hjelp til å lage norske navn på amerikanske band.

– For å bevare det norske språket er det nødvendig at vi unngår ren importering av utenlandske ord, sier programleder Gøril Grov Sørdal.

Inspirert av suksessen med fornorskingen av navnet «Facebook» til «Fjesboka», har Sørdal startet sitt pionerprosjekt.

– Jeg vet at norske ungdommer hører mye på amerikansk musikk. Dette fører til at det norske samfunnet blir preget av mange engelske ord og uttrykk, f. eks. på plakater og i aviser. Nå oppfordrer vi lytterne våre til å lansere forslag til rotnorske navn på store internasjonale band.

Bidragene har allerede begynt å strømme inn, og Sørdal synes det er vanskelig å velge.

– F. eks. har vi fått to gode forslag på artisten 50 Cent. Skal man kalle ham «50 Øre», eller «3,078 kr»? Den første er tilpasset norske forhold, mens den andre er mer korrekt siden den tar utgangspunkt i gjennomsnittlig dollarkurs i årene etter at 50 Cent slo gjennom.

Selv er Grov begeistret for artisten «Rosa» og bandet «Raud Heit Chillipeppar».

– Dette er navn som jeg har hatt lett for å oversette til norsk, og jeg ser ingen grunn at vi ikke skulle gjøre det. Chillipepper er kanskje ikke særlig norsk, og jeg lurer på om det er enda bedre med «Raud Heit Ramslauk».

De norske navnene vil gjøre det vanskeligere å søke opp artistene på nettsider som YouTube, eller «DuRøyr» som Sørdal kaller det, men det teller lite mot hva som faktisk kan oppnås:

– Jeg ønsker å skape en illusjon av at Norge er et selvforsynt land, både materielt og kulturelt. På sikt håper jeg at norsk ungdom glemmer at «Dei Svarteaude Ertane» kommer fra USA.